torsdag 5 februari 2009

Tankar om föräldraskap!

Känner mig trött, tung och slutkörd. Och då har jag inte gjort något vettigt alls i dag. Sover dåligt om nätterna, går upp på toa minst en gång per natt, ont i lederna och blir ledsen ibland över ingenting särskilt. Att vara gravid i nionde månaden med en massa hormoner farande i kroppen kan vara en förklaring... Och att jag gått upp ca 14 kg i vikt kanske gör sitt till också...

Känner själv att jag är på väg att bli jobbigt gnällig över hur jag mår, men det ska ju vara tillåtet nu när det inte är långt kvar. Mats påstår att det inte är så farligt, men sen la han till att han går ju till jobbet på dagarna...

Känner mig inte särskilt orolig för förlossningen konstigt nog. På nåt sätt kommer ju barnet alltid ut. Det som känns mer och mer läskigt är det som kommer sen. När vi ska hem från BB och den lilla nya personen ska följa med oss. Vad gör man med en bebis? Förutom det självklara att ta hand om och älska bortom förstånd?

Tänk om jag blir en dålig mamma? Den tanken har jag aldrig tänkt tidigare, då har jag längtat så oerhört efter barn och fokus har legat på att bli gravid, och sen efter det på att vara gravid. Nu när det bara är 27 dagar kvar kommer de konstiga tankarna. För på ett sätt är jag inte orolig alls, Mats och jag har varit föräldrar i tanken i flera år. Men det är nu det gäller...

Börjar tänka på min egen uppväxt och tänker då på att jag inte kunde ha haft det bättre. Men det tänker man inte på när man är inne i det, när mamma och pappa bara är dumma i huvudet och inte fattar nånting. Fast nu förstår jag ju att det var ju dom som fattade allting och inte jag...

Att kunna bråka hur mycket som helst med sina föräldrar och fortfarande veta att de alltid finns där och att de älskar en och att de också vet att jag älskar dem. Hur ska jag lyckas med att bli förälder? Hur har de lyckats? Och det lite roliga i det här är ju att jag vet ju att jag inte kommer vilja ha för mycket råd heller, man vill ju lista ut det själv. Jag vill ju hitta mig själv i min roll som mamma.

Att bli och vara förälder är den största utmaningen i livet.

1 kommentar: